Uw zoekacties: Dorpsbestuur, Drunen, 1369-1811

0327a Dorpsbestuur, Drunen, 1369-1811

 

In een inventaris staat beschreven welke stukken er allemaal in het archief aanwezig zijn, maar vaak ook een korte geschiedenis van het archief. Bij ‘Kenmerken’ vindt u de pdf-versie van de inventaris en algemene informatie over het archief. Bij ‘Beschrijving van de series en archiefbestanddelen’ vindt u de lijst met beschrijvingen van stukken die zich in dit archief bevinden, gegroepeerd in hoofdstukken/rubrieken. Door op het plus-tekentje te klikken voor een beschrijving van een hoofdstuk/rubriek gaat u steeds een niveau dieper in de inventaris.

 

Hoe zoekt u door een inventaris?

 

Klik op de zoekbalk, bekijk eventueel eerst de ‘Zoektips’ linksonder in het zoekscherm en tik vervolgens uw zoekterm(en) in. Klik vervolgens op ‘zoek’. Onder ‘Gevonden archiefstukken’ verschijnen de beschrijvingen van stukken  waar de zoekterm in voorkomt.

 

Wanneer u op een ‘Gevonden archiefstuk’ klikt, verschijnt een meer gedetailleerde beschrijving met rechts ook een aantal icoontjes in beeld. Het meest rechtse icoon (Aanvragen) kunt u gebruiken wanneer u het betreffende stuk in de studiezaal wilt komen bekijken. Een instructie hoe dit online aanvragen werkt, vindt u hier.

 

Welke archieven heeft het Streekarchief Langstraat Heusden Altena?

 

Bekijk het Archievenoverzicht om te zien welke archieven het Streekarchief beheert. 

 

beacon
 
 
1. Archiefvorming
1.1. Geschiedenis van de archiefvormer
1.2. Geschiedenis van het archiefbeheer
0327a Dorpsbestuur, Drunen, 1369-1811
1. 1. Archiefvorming
1.2.
Geschiedenis van het archiefbeheer
De eerste maal dat we iets vernemen omtrent de bewaring van het archief van het dorpsbestuur is op 6 januari 1714. Dan staat in het resolutieboek vermeld 'de papieren in de dorpskisten berustende, en in de kerk van Druenen staende'. Boven hebben we gezien dat de bestuursvergaderingen en de gerechtsdagen in de consistoriekamer van de kerk werden gehouden zodat wel aangenomen mag worden dat het archief in de kerk bewaard bleef. Tot 1765, want toen was de toestand van de kerk van dien aard dat herstel nodig was. Er moest daarom naar een ander vergaderlokaal gezocht worden. De nieuwe vergader- en archiefruimte werd gevonden bij Martinus van Loon. Dat in zijn huis het archief allerminst veilig was opgeborgen blijkt uit de vergadering van het dorpsbestuur van 13 februari 1771. Er werd geklaagd dat in de vergaderruimte feesten en dergelijke werden gehouden en het bestuur vreesde voor brand. In de vergadering van 21 februari daaropvolgend werd daarom besloten uit te kijken naar een andere, veiliger ruimte voor het bewaren van het dorpsarchief. In dezelfde vergadering werd tevens overwogen over te gaan tot de bouw van een eigen raadhuis. De bestuursvergaderingen en de gerechtsdagen bleven tot 1774 plaatsvinden ten huize van Martinus van Loon. Vervolgens werd tot 1775 een ruimte bij de weduwe van Adriaan de Groot gehuurd. Ondertussen werd gebouwd aan een nieuw raadhuis. De Staten-Generaal verleenden aan het dorpsbestuur toestemming om een lening van vierduizend gulden af te sluiten voor de dekking van de kosten voor de bouw. In januari 1775 nam het dorpsbestuur zijn intrek in het nieuwe gebouw en met hen ging ook het archief over. Dit raadhuis bleef dienst doen tot 1938.
Over de bewaring en de materiële toestand van het administratief archief weten we weer het een en ander dankzij een verslag opgemaakt door Mr. C.C.D. Ebell, rijksarchivaris en provinciaal inspecteur, van 1908 na zijn inspectiebezoek aan Drunen in 1907. Hij merkte onder anderen op dat door de verplaatsing van het archief de orde verstoord was en dat het raadhuis vochtig was. Het oud-archief lag op een ongeschikte bewaarplaats, namelijk op de zolder, deels in twee ondoelmatige kasten en deels in een grote kist. De volgende inspectie, verricht door de adjunct-commies van de provinciale griffie V. Cleerdin, in 1918 leverde een overeenkomstig beeld op, met die toevoeging dat er sprake was van een bouwvallige zolder en dat hetgeen in de genoemde kasten en kist was opgeborgen onder enorme stoflagen lag. Dankzij het inspectiebezoek van rijksarchivaris mr. J.P.W.A. Smit in 1925 aan Drunen, werd in 1926 de ordening en de inventarisatie van het administratief archief ter hand genomen. Hoewel het de bedoeling was zowel het archief van vóór als dat van ná 1811 te inventariseren bleek dat de met inventarisatie belaste ambtenaar, gemeentearchivaris van Waalwijk J. van der Hammen, in 1931 slechts het archief ná 1811 te hebben geïnventariseerd.
In 1939 is er een nieuw raadhuis gebouwd. Het oud archief kwam nu in een brandvrije bewaarplaats terecht. Deze werd echter aan het eind van de oorlog zwaar beschadigd. Besloten werd het oud-archief in bewaring te geven aan het Rijksarchief te 's-Hertogenbosch. In 1959 werd het administratief archief overgebracht naar het gemeentearchief van Breda om geïnventariseerd te worden door H.C.J. Zandbergen. Daarna werd het naar de herstelde bewaarplaats in het gemeentehuis van Drunen teruggebracht. Op 21 juni 1976 trad de gemeente Drunen toe tot de gemeenschappelijke regeling van het Streekarchivariaat In het Kwartier van Oisterwijk. Het beheer over het administratief archief werd daarmee opgedragen aan de streekarchivaris. Op 1 juli 1993 heeft het streven naar centralisatie geleid tot de opening van een centrale archiefbewaarplaats in Oisterwijk.
Het rechterlijk deel van het archief vóór 1811 heeft een andere weg bewandeld. Bij Keizerlijk Decreet van 8 november 1810 werd bepaald dat de rechterlijke archieven overgebracht moesten worden naar de Rechtbank van Eerste Aanleg in 's-Hertogenbosch, later arrondissementsrechtbank geheten. Van de griffie van de rechtbank van 's-Hertogenbosch verhuisde het rechterlijk archief in 1879 naar het Rijksarchief in de Waterstraat te 's-Hertogenbosch. In 1986 verhuisde het archief naar de citadel, het nieuwe Rijksarchiefgebouw. In 1919 werden in het rechterlijk archief van Vlijmen enkele stukken aangetroffen die hoorden bij het rechterlijk archief van Drunen. Op 22 februari 1993 werd het rechterlijk archief van Drunen door de rijksarchivaris in de provincie Noord-Brabant in bewaring gegeven aan de streekarchivaris van Het Kwartier van Oisterwijk. Op grond van de concept-tekst voor de nieuwe archiefwet zal bij inwerkingtreding van die wet het rechterlijk archief in eigendom kunnen overgaan.
2. Inhoud en structuur van het archief
2.1. Verantwoording van de bewerking
3. Aanwijzingen voor de gebruiker
3.1. Openbaarheidsbeperkingen
3.2. Citeerinstructie
4. Bijlagen
4.1. Bijlagen
Beschrijving van de series en archiefbestanddelen

Kenmerken

Datering:
1369-1811
Titel:
Dorpsbestuur, Drunen
Beschrijving:
Inventaris van het archief van het dorpsbestuur van Drunen
Archieftitel:
Dorpsbestuur, Drunen
Huidige gemeente:
Heusden
Auteur inventaris:
W.C.M. van Oosterhout, Streekarchief Langstraat Heusden Altena, Heusden
Jaar van inventarisatie:
1996
Inhoud/samenvatting:
Archiefstukken betreffende het bestuur van de dorpshuishouding waarbij de administratief-bestuurlijke bevoegdheden werden uitgeoefend (uitvaardiging van verordeningen en uitvoering van besluiten van hogere organen, rechtspraak (civiel-, voluntaire-, boedel- en voogdijzaken) alsmede zorg voor en toezicht op de waterstaat.
Auteur:
W.C.M. van Oosterhout, Streekarchief Langstraat Heusden Altena, Heusden
Omvang:
5,13 m
Openbaarheid:
Geen beperkingen
Uitgever:
Streekarchief Langstraat Heusden Altena, Heusden
Geografische namen:
Archiefvormer(s):