Uw zoekacties: Dorpsbestuur, Drunen, 1369-1811

0327a Dorpsbestuur, Drunen, 1369-1811

 

In een inventaris staat beschreven welke stukken er allemaal in het archief aanwezig zijn, maar vaak ook een korte geschiedenis van het archief. Bij ‘Kenmerken’ vindt u de pdf-versie van de inventaris en algemene informatie over het archief. Bij ‘Beschrijving van de series en archiefbestanddelen’ vindt u de lijst met beschrijvingen van stukken die zich in dit archief bevinden, gegroepeerd in hoofdstukken/rubrieken. Door op het plus-tekentje te klikken voor een beschrijving van een hoofdstuk/rubriek gaat u steeds een niveau dieper in de inventaris.

 

Hoe zoekt u door een inventaris?

 

Klik op de zoekbalk, bekijk eventueel eerst de ‘Zoektips’ linksonder in het zoekscherm en tik vervolgens uw zoekterm(en) in. Klik vervolgens op ‘zoek’. Onder ‘Gevonden archiefstukken’ verschijnen de beschrijvingen van stukken  waar de zoekterm in voorkomt.

 

Wanneer u op een ‘Gevonden archiefstuk’ klikt, verschijnt een meer gedetailleerde beschrijving met rechts ook een aantal icoontjes in beeld. Het meest rechtse icoon (Aanvragen) kunt u gebruiken wanneer u het betreffende stuk in de studiezaal wilt komen bekijken. Een instructie hoe dit online aanvragen werkt, vindt u hier.

 

Welke archieven heeft het Streekarchief Langstraat Heusden Altena?

 

Bekijk het Archievenoverzicht om te zien welke archieven het Streekarchief beheert. 

 

beacon
 
 
1. Archiefvorming
1.1. Geschiedenis van de archiefvormer
1.2. Geschiedenis van het archiefbeheer
2. Inhoud en structuur van het archief
2.1. Verantwoording van de bewerking
0327a Dorpsbestuur, Drunen, 1369-1811
2. 2. Inhoud en structuur van het archief
2.1.
Verantwoording van de bewerking
Voor 1811 berustte de papieren neerslag van zowel de administratie als de rechtspraak bij de schepenbank van Drunen. De secretaris beheerde het archief. Na 1811 is één bestanddeel van het archief, de neerslag van de rechtspraak, afgescheiden en langs de in hoofdstuk 2 beschreven weg bij het Rijksarchief terechtgekomen. In de inventaris is de oorspronkelijke eenheid van het archief hersteld.
De omvang van het archief is 13,6 meter, het administratieve deel 4,5 meter het rechterlijk deel 9,1 meter. Van een herkenbare oude orde is geen spoor terug te vinden. Wel is er door de secretaris van Drunen in 1762 een lijst opgemaakt bevattende rechterlijke en administratieve bescheiden. Dit is gebeurd naar aanleiding van een resolutie van de Raad van State van 25 april 1753. Vermoedelijk heeft er in die tijd een of ander conflict gespeeld en was men niet in staat de benodigde stukken te vinden, zodat het hoog tijd werd de zaak eens op orde te brengen. De secretaris heeft getracht enige systematiek aan te brengen bij zijn opsomming van aanwezige bescheiden, maar van een archiefinventaris in de betekenis van het lexicon is geen sprake. Meer dan een plaatsingslijst is het niet. Bovendien zijn er zonder enige systematiek tot 1793 bescheiden bijgeschreven. Er is daarom gewerkt met een nieuw archiefschema waarin duidelijk de twee poten van zaken op dorpsniveau, politie en justitie, naar voren komen.
Van het administratieve deel tot 1811 is in 1960 een inventaris gemaakt door H.C.J. Zandbergen, zoals in hoofdstuk 2 al even is aangegeven. De beschrijvingen en de plaatsing van de stukken zijn in de huidige inventaris echter grondig veranderd. Zo zijn bijvoorbeeld de beschrijvingen van Zandbergen uit zijn rubriek privileges allen terecht gekomen onder de rubriek 'gemeint'. Met de inbewaringgeving van het rechterlijk deel door het Rijksarchief is ook een voorlopige inventaris meegekomen. Deze inventaris biedt met beschrijvingen als 'Criminele en civiele processtukken. 17de, 18de en begin 19de eeuw; 11 portefeuilles' de onderzoeker nauwelijks toegang tot het archief. Van deze processtukken zijn in de huidige inventaris procesdossiers gevormd met vermelding van de namen van betrokken partijen en voor zover mogelijk de zaak. Bovendien is binnen zo'n dossier getracht, voor zover de stukken dat toelieten, de procesgang te reconstrueren. Op een soortgelijke wijze is te werk gegaan met de voogdij- en boedelrekeningen. Waar mogelijk zijn bij de voogdijrekeningen ook de akten van aanstelling van voogden en de authorisaties gevoegd zodat de onderzoeker alle stukken betreffende een voogdijzaak bij elkaar aantreft. Publieksvriendelijkheid wint het hier van het in het oorspronkelijk archiefschema duidelijk naar voren laten komen van de drie onderdelen van het voogdijschap, de aanstelling van voogden, verantwoording en verzoek om authorisatie tot het verrichten van rechtshandelingen. De scheiding van archiefbestanddelen heeft tot gevolg gehad dat fragmenten van dorpsrekeningen, registers van geïnde belastingen op het kleinzegel en stukken over de waterstaatszorg in het rechterlijk deel van het archief zijn terechtgekomen. Deze stukken zijn weer geplaatst waaronder ze thuis horen: onder de bestuurlijke poot van het archief.
Tot slot moet nog vermeld worden dat de protocollen betreffende voluntaire rechtspraak aanvankelijk vele soorten akten bevatten maar later veelvuldig zijn gesplitst wegens groei van het aantal rechtshandelingen. Dit vergde zeer zorgvuldige bestudering van de protocollen door de inventarisator om tot een verantwoorde plaatsing van deze stukken te komen. Het heeft geresulteerd in een groot aantal verwijzingen in de inventaris.
In de oorspronkelijke, papieren inventaris bevindt zich een concordans op de inventaris van het oud-administratief archief door H.C.J. Zandbergen.
3. Aanwijzingen voor de gebruiker
3.1. Openbaarheidsbeperkingen
3.2. Citeerinstructie
4. Bijlagen
4.1. Bijlagen
Beschrijving van de series en archiefbestanddelen

Kenmerken

Datering:
1369-1811
Titel:
Dorpsbestuur, Drunen
Beschrijving:
Inventaris van het archief van het dorpsbestuur van Drunen
Archieftitel:
Dorpsbestuur, Drunen
Huidige gemeente:
Heusden
Auteur inventaris:
W.C.M. van Oosterhout, Streekarchief Langstraat Heusden Altena, Heusden
Jaar van inventarisatie:
1996
Inhoud/samenvatting:
Archiefstukken betreffende het bestuur van de dorpshuishouding waarbij de administratief-bestuurlijke bevoegdheden werden uitgeoefend (uitvaardiging van verordeningen en uitvoering van besluiten van hogere organen, rechtspraak (civiel-, voluntaire-, boedel- en voogdijzaken) alsmede zorg voor en toezicht op de waterstaat.
Auteur:
W.C.M. van Oosterhout, Streekarchief Langstraat Heusden Altena, Heusden
Omvang:
5,13 m
Openbaarheid:
Geen beperkingen
Uitgever:
Streekarchief Langstraat Heusden Altena, Heusden
Geografische namen:
Archiefvormer(s):