Uw zoekacties: Gemeentebestuur, De Werken en Sleeuwijk, 1807-1929(1944)

0209 Gemeentebestuur, De Werken en Sleeuwijk, 1807-1929(1944)

 

In een inventaris staat beschreven welke stukken er allemaal in het archief aanwezig zijn, maar vaak ook een korte geschiedenis van het archief. Bij ‘Kenmerken’ vindt u de pdf-versie van de inventaris en algemene informatie over het archief. Bij ‘Beschrijving van de series en archiefbestanddelen’ vindt u de lijst met beschrijvingen van stukken die zich in dit archief bevinden, gegroepeerd in hoofdstukken/rubrieken. Door op het plus-tekentje te klikken voor een beschrijving van een hoofdstuk/rubriek gaat u steeds een niveau dieper in de inventaris.

 

Hoe zoekt u door een inventaris?

 

Klik op de zoekbalk, bekijk eventueel eerst de ‘Zoektips’ linksonder in het zoekscherm en tik vervolgens uw zoekterm(en) in. Klik vervolgens op ‘zoek’. Onder ‘Gevonden archiefstukken’ verschijnen de beschrijvingen van stukken  waar de zoekterm in voorkomt.

 

Wanneer u op een ‘Gevonden archiefstuk’ klikt, verschijnt een meer gedetailleerde beschrijving met rechts ook een aantal icoontjes in beeld. Het meest rechtse icoon (Aanvragen) kunt u gebruiken wanneer u het betreffende stuk in de studiezaal wilt komen bekijken. Een instructie hoe dit online aanvragen werkt, vindt u hier.

 

Welke archieven heeft het Streekarchief Langstraat Heusden Altena?

 

Bekijk het Archievenoverzicht om te zien welke archieven het Streekarchief beheert. 

 

beacon
 
 
1. Archiefvorming
1.1. Geschiedenis van de archiefvormer
1.2. Geschiedenis van het archiefbeheer
0209 Gemeentebestuur, De Werken en Sleeuwijk, 1807-1929(1944)
1. 1. Archiefvorming
1.2.
Geschiedenis van het archiefbeheer
In het jaarverslag over 1853 is een overzicht opgenomen van aanwezige archiefbescheiden. Van een echte inventaris is echter geen sprake. Het lijkt meer op een vermelding van de gebruikte indeling. In 1854 werd een schema opgesteld voor de indeling van de loketkas, waarin het archief werd bewaard. In een schematisch weergegeven kast staan onderwerpen vermeld als: brieven 1810-1854, agenda's burgemeester en wethouder, correspondentieregisters, armwezen, allerlei stukken, ingekomen brieven, kadaster, schutterij, bevolking, reglementen, rekeningen etc. etc. Van enige systematiek is zo te zien nog geen sprake.
Deze kast stond "in het lokaal dat voor vergaderingen van het bestuur, de voltrekking van huwelijken enz. gebezigd wordt". In het rechthuis dus. In het jaarverslag over 1864 is wederom een soortgelijk overzicht opgenomen als in 1853, echter nu nog summierder. In een kladverslag uit 1897 van de archiefinspecteur werd melding gemaakt van het feit dat het raadhuis tevens diende als woning voor de secretaris en dat er daardoor te weinig ruimte was voor de berging van het archief. Tot 1898 wordt er in de jaarverslagen niets over het gemeente-archief vermeld. Pas in dit jaar wordt voor het eerst vermeld dat er geen voldoende berging is voor het archief en dat er overleg gepleegd wordt met de Rijksarchivaris in de provincie. Dit overleg leidt niet tot resultaat, want ieder jaar komt dezelfde opmerking weer terug. Pas in 1918 wordt vermeld dat er weinig aandacht aan het archief is besteed ten gevolge van de vele mobilisatiewerkzaamheden. In 1919 staat in het jaarverslag gemeld dat "voor een behoorlijke berging van het archief het raadhuis van een nieuwe kap zou moeten worden voorzien". Tot 1925 lezen we weer niets. Maar in dit jaar wordt vermeld dat het archief is overgebracht naar het nieuwe gemeentehuis en daar wordt opgeborgen in een daarvoor gebouwde archiefkamer op de zolder. In 1928 is men, blijkens het jaarverslag, begonnen met het "opnieuw rangschikken en ordenen der bescheiden". Blijkens het verslag over 1930 van de archiefinspecteur is van een brandvrije berging nog geen sprake. Wel is de toestand enigszins verbeterd ten opzichte van de situatie van vóór 1925. Het archief bevindt zich echter nog steeds op de zolder.
Rond 1930 is in de gemeente De Werken c.a. de zaaksgewijze ordening ingevoerd. Voor deze ordening heeft men gebruik gemaakt van het registratuurplan "Code archiefordening Overheidsadministratie" van de vereniging van Nederlandse Gemeenten. Dit plan geeft een opstelling van onderwerpen waarnaar de ordening der dossiers (zaken) kan plaatsvinden. Men heeft bij dit plan gebruik gemaakt van de indeling van de Universele Decimale Classificatie (U.D.C.), onderdeel 35 (openbaar bestuur; administratie).
Met ingang van 1 januari 1930 is de gemeente overgegaan tot het gebruik van deze code.
In tegenstelling tot de periode voor 1930 zijn er over de beschreven periode geen indicateurs aangetroffen.
Het archief is in goede staat aangetroffen zonder grote lacunes.
2. Inhoud en structuur van het archief
2.1. Verantwoording van de bewerking
3. Aanwijzingen voor de gebruiker
3.1. Openbaarheidsbeperkingen
3.2. Citeerinstructie
4. Bijlagen
4.1. Lijst van burgemeesters (schout, maire) en secretarissen van de Sleeuwijk

Kenmerken

Datering:
1807-1929(1944)
Titel:
Gemeentebestuur, De Werken en Sleeuwijk
Beschrijving:
Inventaris van het archief van het gemeentebestuur van De Werken en Sleeuwijk
Jaar van inventarisatie:
1981
Inhoud/samenvatting:
Archiefstukken betreffende het bestuur van de huishouding van de gemeente op basis van de bestuursreglementen van 1819, 1825 (platteland) en de Gemeentewet van 1851, waarbij administratief-bestuurlijke bevoegdheden werden toegekend om genoemde taak uit te oefenen (uitvaardiging van verordeningen en uitvoering van besluiten van hogere organen).
Auteur:
A.L. de Graaff, Streekarchief Langstraat Heusden Altena, Heusden
Omvang:
19,88 m
Openbaarheid:
Geen beperkingen
Uitgever:
Streekarchief Langstraat Heusden Altena, Heusden
Geografische namen: