Uw zoekacties: Gemeentebestuur, De Werken en Sleeuwijk, 1807-1929(1944)

0209 Gemeentebestuur, De Werken en Sleeuwijk, 1807-1929(1944)

 

In een inventaris staat beschreven welke stukken er allemaal in het archief aanwezig zijn, maar vaak ook een korte geschiedenis van het archief. Bij ‘Kenmerken’ vindt u de pdf-versie van de inventaris en algemene informatie over het archief. Bij ‘Beschrijving van de series en archiefbestanddelen’ vindt u de lijst met beschrijvingen van stukken die zich in dit archief bevinden, gegroepeerd in hoofdstukken/rubrieken. Door op het plus-tekentje te klikken voor een beschrijving van een hoofdstuk/rubriek gaat u steeds een niveau dieper in de inventaris.

 

Hoe zoekt u door een inventaris?

 

Klik op de zoekbalk, bekijk eventueel eerst de ‘Zoektips’ linksonder in het zoekscherm en tik vervolgens uw zoekterm(en) in. Klik vervolgens op ‘zoek’. Onder ‘Gevonden archiefstukken’ verschijnen de beschrijvingen van stukken  waar de zoekterm in voorkomt.

 

Wanneer u op een ‘Gevonden archiefstuk’ klikt, verschijnt een meer gedetailleerde beschrijving met rechts ook een aantal icoontjes in beeld. Het meest rechtse icoon (Aanvragen) kunt u gebruiken wanneer u het betreffende stuk in de studiezaal wilt komen bekijken. Een instructie hoe dit online aanvragen werkt, vindt u hier.

 

Welke archieven heeft het Streekarchief Langstraat Heusden Altena?

 

Bekijk het Archievenoverzicht om te zien welke archieven het Streekarchief beheert. 

 

beacon
 
 
1. Archiefvorming
1.1. Geschiedenis van de archiefvormer
1.2. Geschiedenis van het archiefbeheer
2. Inhoud en structuur van het archief
2.1. Verantwoording van de bewerking
0209 Gemeentebestuur, De Werken en Sleeuwijk, 1807-1929(1944)
2. 2. Inhoud en structuur van het archief
2.1.
Verantwoording van de bewerking
Deze inventaris omvat het archief van het gemeentebestuur van 1811-1930 zoals dat gevormd is onder het beheer van de gemeentesecretaris.
Het archief begint in 1811. In dat jaar verliezen de gemeenten de rechterlijke taak als gevolg van de invoering van een nieuwe rechterlijke organisatie. Het archief eindigt in 1929. Per 1 januari 1930 vindt er een overgang plaats naar een ordening van het archief volgens de code van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
In he begin van de tachtiger jaren van de vorige eeuw is de streekarchivaris begonnen met het beschrijven van de bescheiden. Deze werkzaamheden werden sedert 2001 door ondergetekende voortgezet in het kader van een inhaalslag om te komen tot definitieve inventarisatie van alle negentiende- en vroeg-twintigste-eeuwse gemeente- en waterschapsarchieven, welke bij het streekarchief berusten.
Het archief is, zoals te doen gebruikelijk, verdeeld in twee hoofdafdelingen. De algemene stukken hebben een plaats gevonden onder het hoofd: "Stukken van algemene aard". Hieronder zijn gerangschikt de notulen van de raad en burgemeester en wethouders, besluiten, processen-verbaal en bekendmakingen, akten en bestekken, ingekomen en uitgaande stukken en algemene statistieken en verslagen. De stukken die naar onderwerp gerubriceerd zijn, vindt men terug onder het hoofd: "Stukken betreffende bijzondere onderwerpen". Voor wat de hoofdindeling hiervan betreft is zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij de code VNG.
De hoofdmoot van het archief bestaat uit de series ingekomen stukken, brievenboeken, notulen van de raadsvergaderingen, de jaarverslagen, begrotingen en jaarrekeningen en de bijlagen daarbij en diverse belastingkohieren. De serie ingekomen stukken is intact gelaten. Slechts allerlei briefjes met irrelevante informatie zijn daaruit vernietigd. In de serie ingekomen en verzonden stukken van na 1920 komt in iedere omslag een "agenda van ingekomen en verzonden stukken" voor. De serie wordt steeds gedetailleerder. In 1929 zijn er reeds 45 rubrieken. Het begint dan al aardig te lijken op een rubrieksgewijze ordening, maar door de aanwezigheid van genoemde "agenda" blijven het ingekomen en verzonden stukken.
In het archief bevinden zich aparte series hinderwetvergunningen en bouwvergunningen.
De bijlagen van de jaarrekeningen zijn, voorzover nog aanwezig, opgeschoond volgens de richtlijnen van de Brabantse Archief Selectie Commissie. Dit geldt overigens ook voor de overige voor vernietiging in aanmerking komende bescheiden.
Van de begrotingen en rekeningen van het burgerlijk armbestuur en van het Diakonie Armbestuur zijn geen aparte archieven gevormd, omdat het hier de aan het gemeentebestuur overgelegde begrotingen en rekeningen betreft. De betreffende stukken zijn ondergebracht in de rubriek maatschappelijke zorg
Aan de inventaris zijn toegevoegd de inventarissen van het archief van het Gemeentelijk Elektriciteitsbedrijf en van de Vereniging ter bevordering van de verkrijging van onroerend goed door landarbeiders "Vlijt Gedijt".
3. Aanwijzingen voor de gebruiker
3.1. Openbaarheidsbeperkingen
3.2. Citeerinstructie
4. Bijlagen
4.1. Lijst van burgemeesters (schout, maire) en secretarissen van de Sleeuwijk

Kenmerken

Datering:
1807-1929(1944)
Titel:
Gemeentebestuur, De Werken en Sleeuwijk
Beschrijving:
Inventaris van het archief van het gemeentebestuur van De Werken en Sleeuwijk
Jaar van inventarisatie:
1981
Inhoud/samenvatting:
Archiefstukken betreffende het bestuur van de huishouding van de gemeente op basis van de bestuursreglementen van 1819, 1825 (platteland) en de Gemeentewet van 1851, waarbij administratief-bestuurlijke bevoegdheden werden toegekend om genoemde taak uit te oefenen (uitvaardiging van verordeningen en uitvoering van besluiten van hogere organen).
Auteur:
A.L. de Graaff, Streekarchief Langstraat Heusden Altena, Heusden
Omvang:
19,88 m
Openbaarheid:
Geen beperkingen
Uitgever:
Streekarchief Langstraat Heusden Altena, Heusden
Geografische namen: