Het afwegen van dilemma’s staat centraal in Wat is het je waard? Lokale historische gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog worden als voorbeeld dichtbij gehaald. De leerlingen onderzoeken de keuzes die toen gemaakt zijn en stellen zich voor hoe zij gehandeld zouden hebben in die tijd. Daarnaast bespreken zij hoe wij daar nu naar kijken. De leerlingen ontdekken wat zij zelf van waarde vinden en wat anderen van waarde vinden. Door in de klas te discussiëren over dilemma’s kan meer begrip ontstaan voor de verschillende keuzes die mensen maken. Wie kennismaakt met andermans motieven, ontdekt alternatieven voor het eigen handelen. Het lesmateriaal is daarom ook geschikt om voor andere thema’s te gebruiken. 

Het programma dat door de docent zelf in de klas uitgevoerd kan worden bestaat uit drie lessen, die afzonderlijk en eventueel los van elkaar te behandelen zijn. Per les wordt stap voor stap beschreven wat je met de leerlingen kunt gaan doen. Van ‘Wat is het je waard?’ zijn twee versies beschikbaar: één is gebaseerd op feiten uit gemeente Waalwijk en één is gebaseerd op feiten uit gemeente Heusden. Bekijk hier 'Wat is het je waard? Heusden' en 'Wat is het je waard? Waalwijk'.

Een derde versie, gebaseerd op feiten uit gemeente Altena, is verkrijgbaar via Bibliotheek CultuurPuntAltena.

Ter aanvulling en verdieping van het lesmateriaal in de klas kan er een bezoek aan het Streekarchief worden gebracht. Hier gaan de leerlingen aan de slag met archiefstukken uit de Tweede Wereldoorlog uit hun eigen omgeving. Dit zijn hele diverse historische bronnen zoals dagboeken en brieven, propaganda materiaal, voedselbonnen, regelgeving en verboden vanuit de overheid. Wat kunnen we leren van deze bronnen? Wat hebben ze te maken met onze samenleving, mensenrechten, normen en waarden zoals we die nu kennen? 

Geschikt voor: groep 7-8
Locatie: in de klas / op het Streekarchief
Kosten lesmateriaal: gratis voor Heusden en Waalwijk, kosten Altena via CultuurPuntAltena
Kosten archiefbezoek: € 2,50 per leerling